Door Nicolas Guggenbühl
News van :
03 januari 2007
|
|
"De familiale cel is een belangrijke entiteit die onmiskenbaar een invloed heeft op onder meer het voedingsgedrag. Zo stelt men vast dat ouders en kinderen elkaar wederzijds beïnvloeden voor wat hun voedingsgewoonten betreft. De meeste onderzoeken die tot op heden werden uitgevoerd hebben vooral betrekking op de invloed van het voedingsgedrag (en ook fysieke activiteit) van de ouders op het voedingsgedrag van hun kinderen. De studies die het tegenovergestelde onderzoeken zijn eerder zeldzaam. Een onderzoeksteam verbonden aan de Universiteit van Iowa, Verenigde Staten, onderzocht dit verband wel. De vorsers baseerden zich hiervoor op gegevens verkregen van de federale overheid afkomstig uit het National Health and Nutrition Examination Survey III.
De projectleider, Helena Laroche en haar collegae verbonden aan de University of Michigan Health System, gebruikten voor hun onderzoek de ingevulde vragenlijsten van zowat 6600 volwassenen, leeftijd tussen 17 en 65 jaar, al dan niet samenwonend met kinderen jonger dan 17 jaar. De vragenlijsten werden door ervaren voedingsdeskundigen ingevuld. Aan de respondenten werd gevraagd wat ze de laatste 24 uur aten, met bijzondere aandacht voor vetrijke levensmiddelen.
5 gram per dag
De onderzoekers deden enkele verbazende vaststellingen : volwassenen samenwonend met kinderen, in vergelijking met volwassenen niet in deze situatie verkerend, nemen gemiddeld vijf gram meer vet in per dag , waarvan 1.7 g verzadigd vet. Ze stelden ook vast dat de volwassenen met kinderen meer de neiging hadden om bepaalde voedingsmiddelen te eten zoals kaas, roomijs, rundvlees, pizza's en hartige snacks.
De studie laat uiteraard niet toe een oorzakelijk verband te leggen tussen eetgedrag en al of niet kinderen, of te beweren dat het de kinderen zijn die de ouders aanzetten tot het innemen van een minder evenwichtige voeding (meer vet en meer verzadigd vet). Volgens Laroche kan de keuze van de voedingsmiddelen die de volwassenen met inwonende kinderen maken door een aantal factoren verklaard worden : in deze gezinnen is meer tijdsdruk; de publiciteit bedoeld voor de kinderen beïnvloedt ook de ouders; er is de perceptie dat ouders denken dat hun kinderen alleen maar hotdogs, macaroni met kaas, ... lusten. De ouders halen deze zaken in huis voor de kinderen en hebben daardoor ook de neiging deze producten op het menu te zetten.
Nicolas Guggenbühl
Diëtist voedingsdeskundige
Referentie: Referentie : Journal of the American Board of Family Medicine, januari 2007
|