.
 

Archieven> N°61 > artikel
<< previous next >>

Wordt ‘Bio’ de toekomst?

Het laatste internationale salon Bioproducten, Welzijn en Gezondheid ‘Natexpo’* bevestigde de markttrend : Bio barst uit zijn voegen. Dit geldt ook voor de voedingssupplementen. Een overzicht van wat in de mode is …

Door Nicolas Rousseau

" HEALTH & FOOD " nummer 61, Oktober/November 2003

het artikel drukken

Wellicht heeft de bio-industrie hier en daar wel wat voordeel gehaald uit de diverse voedingsschandalen, toch blijft de markt langzaam maar zeker aan de koek van de traditionele voedselproductie knabbelen. Wellicht zeggen cijfers meer dan woorden…

Een markt in volle ontwikkeling

Men schat het aantal hectaren die voor biologische landbouw werd verbouwd in 2002 op 22 miljoen. Bovenaan de lijst staat Australië, waar de helft van de beschikbare landbouwgrond door de biolandbouw wordt gebruikt. Daarna komen Argentinië, Italië en de Europese marktleider Duitsland met een zakencijfer (ZC) voor bioproducten dat 2.3 % van de totale Duitse landbouwomzet bedraagt. België en Spanje zitten in de zone van de rode lantaarn, met respectievelijk 0.8 en 0.5 % van de totale beschikbare landbouwgrond. Enigszins verwonderlijk gezien in ons land meer dan 200 medicinale planten zijn vrijgegeven en België in Europa bekend staat als aanhanger van ‘natuurlijke therapieën'.
In Frankrijk is de expansie van de biocultuur in de totale voedingssector opmerkelijk. Frankrijk punt af als tweede land in de wereld met de grootste bioproductie (1.2 % van de totale landbouwgrond) en het aantal bedrijven dat werkzaam is in de biosector is tijdens de periode 2001-2002 met 8 % gestegen, dit betekent 800 nieuwe ondernemingen...
De biologische veeteelt gaat ook gestadig vooruit met een groei van 21 % in de sector van de runderen, schapen 9 % en geiten 12 %. Als gevolg hiervan bereikte het ZC voor de biosector in Frankrijk het niet onaardig bedrag van 2.5 miljard euro!

De distributie staat op punt

Na jaren van treuzelen komt de biosector stilaan op kruissnelheid en stelt men een ware ‘boom' vast. Het aandeel van de bioproducten in de totale landbouwmarkt op wereldvlak is bijna 2 % en men verwacht dat dit tegen 2005 om en bij de 3.3 % zal bedragen, wat overeen zou komen met een stijging van 20 % …
In Frankrijk ziet men schoorvoetend een verschuiving van de gespecialiseerde zaken naar de grootwarenhuizen die met de helft van het ZC het leeuwenaandeel bezitten. Zonder twijfel is de verkoop via de grootdistributie een verklaring voor de aanzienlijke expansie van de biosector over de laatste jaren. Gezien de vele aanwijzingen van de Franse aanwezigheid in Belgische grootwarenhuizen, mag men zich in de komende jaren ook bij ons aan een opmerkelijke groei van de biogolf verwachten: het aanbod schept een vraag en vice versa. Kortom, op relatief korte termijn zal noodgedwongen met het segment van de bioproducten rekening moeten gehouden worden.

Ook voedingssupplementen doen zich gelden

Een andere zeer dynamische sector in Europa is die van de dieetproducten en voedingssupplementen. Met 30 % van de 45 miljard dollar (sic!) op de totale wereldmarkt van voedingssupplementen, kende Europa tussen 2000 en 2001 een groei van 10 %. Zowat één Franse vrouw op twee (waarvan 65 % beroepsactieve vrouwen jonger dan 55 jaar) gebruikt voedingssupplementen, zij het occasioneel of geregeld (8%). Via welk kanaal bevoorraden ze zich? Voornamelijk via de apotheek (50 % van het ZC).
Aan de afdeling ‘dieetproducten' van de Franse grootwarenhuizen zijn alleen al de ‘vermageringsproducten' goed voor 38 % van het totaal ZC (274 miljoen euro) …
De consument steekt gezwind de hand in de geldbeugel om te vermageren en spendeert paradoxaal genoeg steeds minder euro's om aan sport te doen en steeds meer centen om minder tijd in de keuken te moeten doorbrengen!

Nicolas Rousseau,
Diëtist Nutritionist

* Natexpo – Internationaal salon voor Bioproducten, welzijn en gezondheid.

hoog van bladzijde

<< previous

Google

Web
H&F.be
 

 

© Health and Food est une publication de Sciences Today - Tous droits réservés