.
 

Archieven> N°74 > artikel
<< previous next >>

Een 'socio-economische' zwaarlijvigheid ?

Het congres Food in Action was ook dé gelegenheid bij uitstek om de impact van het sociaal-economisch aspect op het probleem van zwaarlijvigheid even onder de loep te nemen. Een specialist met faam, prof. A. Drewnowski (USA, Center for Public Health Nutrition University of Washington) toonde aan dat de kwaliteit van de ingenomen voeding in de V.S. en de socio-economische status met elkaar verband houden. De incidentie van zwaarlijvigheid en type 2 diabetes volgt perfect de socio-economische curve. Bij etnische en raciale minderheden, alsook bij armen komen deze aandoeningen veel frequenter voor.

Door Catherine Dolhen

" HEALTH & FOOD " nummer 74, December 2005

het artikel drukken

Er doet zich een vreemde paradox voor, met name dat met zeer weinig geld zeer veel energierijke producten kunnen aangekocht worden. De voedingsindustrie geeft er de voorkeur aan om suiker- en vetrijke producten te maken met als resultaat : energierijke producten voor een lage prijs. Daarenboven stellen we vast dat al deze voedingsmiddelen bijzonder smeuïg en smaakvol zijn, met een smaak die uitnodigt voor ‘nog-meer-van-dit’, en dit alles voor een zacht prijsje. Zwaarlijvigheid blijkt de zwarte vlek van de globalisering te zijn.
Drewnowski berekende dat men in 2003 in de V.S. chips en koekjes kon kopen voor 20 cents/megaJoule, terwijl voor verse wortelen 95 cents/megaJoule moest worden neergeteld. Hiermee is het omgekeerde verband tussen energiedensiteit en energiekostprijs duidelijk gesteld. Hoe meer energiedense levensmiddelen worden gekocht, hoe minder geld men moet uitgeven !

Catherine Dolhen
Diëtiste

Referentie
Drewnowski A. Obisity, a global problem or a problem of glabalization ? Food in Action. Brussel. 27-28 oktober 2005.

hoog van bladzijde

<< previous

Google

Web
H&F.be
 

 

© Health and Food est une publication de Sciences Today - Tous droits réservés