De glycemische index van voedingsmiddelen is een klasseringcriterium op basis van hun effecten op de glycemie in de loop van de twee uren na inname ervan. De voedingsmiddelen met een hoge index worden snel verteerd en geven sterke schommelingen van de glycemie. Middelen met een lage index veroorzaken een geleidelijke stijging van glucose en insuline in het bloed.
Een studie door Mattes en medewerkers was specifiek gericht op de voordelen van het verbruik van voedingsmiddelen met een lage glycemische index (in dit geval volledige amandelen) bij het ontbijt. In deze studie, die vorig jaar werd gepubliceerd in het “Journal of Nutrition and Metabolism”, hadden de deelnemers een ontbijt genomen met volledige amandelen langere tijd een gevoel van een gevulde maag en lagere concentraties bloedglucose na het ontbijt en het middagmaal dan mensen die geen ontbijt met een geringe glycemische index hadden genuttigd. Dankzij dat verzadigd gevoel door een ontbijt met een lage glycemische index kon men gemakkelijk weerstaan aan het nemen van een snack verder in de loop van de dag.
Behalve het belang van de totale energieaanbreng bij een dieet voor gewichtsverlies, zou door door rekening te houden met de glycemische index van voedingsmiddelen, meer bepaald bij het ontbijt, ook mogelijk zijn al te grote schommelingen te vermijden van de glycemie in de loop van de dag en langer een gevoel van gevulde maag te behouden zodat daardoor minder snacks worden gegeten in de loop van de dag.
In een studie van 2009 werd aangetoond dat ongeveer 30 percent van de mensen nu het ontbijt overslaat, en wel een tot drie keer per week. De mensen die wel een ontbijt nemen, kiezen niet altijd voor de beste voedingsmiddelen want bijna 83 percent van hen nuttigt ontbijtgranen die meestal vol suiker zitten.
Daarom werd onlangs een Europese campagne gelanceerd met de naam «Breakfast is Best». Die heeft tot doel de Europeanen te sensibiliseren voor het belang van een ontbijt als gezonde levenswijze en de ongelijkheden op gebied van gezondheid te bestrijden. De bedoeling is dat tegen 2020 alle landen van de Europese Unie het belang van het ontbijt benadrukken in hun politiek op gebied van voeding.
Om dat initiatief in de verf te zetten wordt de eerste «European Breakfast Day» gelanceerd op de Brussel Press Club op dinsdag 24 april. Meer informatie over deze campagne op www.breakfastisbest.eu.